Železné hity: Průvodce nejlepšími skladbami Iron Maiden

Iron Maiden Skladby

Pioneers of British Heavy Metal

Iron Maiden, to je kapela, která se stala synonymem pro britský heavy metal. Od svého vzniku na sklonku 70. let si tato ikona vydobyla místo mezi legendami žánru. Jejich hudba, plná epických melodií, strhujících kytarových riffů a nezaměnitelného vokálu Bruce Dickinsona, uchvátila miliony fanoušků po celém světě.

Iron Maiden nejsou jen kapelou, jsou fenoménem. Jejich koncerty jsou proslulé grandiózní show a energií, která strhne i ty nejzarytější odpůrce metalu. Od prvních alb jako "Iron Maiden" a "Killers" až po pozdější díla jako "The Number of the Beast" a "Seventh Son of a Seventh Son" si Iron Maiden udržela svůj charakteristický zvuk a stala se inspirací pro nespočet dalších kapel.

Seznam skladeb Iron Maiden je plný hitů, které zlidověly a staly se hymnou metalové generace. "Run to the Hills", "The Trooper", "Fear of the Dark" - to jsou jen některé z mnoha skladeb, které rozeznívají stadiony a kluby dodnes.

První album: Zvuk Nové Vlně Metalu

Debutové album Iron Maiden s prostým názvem „Iron Maiden“ vtrhlo na scénu v roce 1980 a okamžitě katapultovalo kapelu do čela nastupující Nové vlny britského heavy metalu. Album definovalo syrový a energický zvuk, který se stal synonymem pro NWOBHM, s důrazem na rychlá tempa, melodické kytarové riffy a epické skladby. Paul Di'Anno, tehdejší frontman kapely, vtiskl skladbám svůj charakteristický drsný vokál, jenž perfektně ladil s agresivní instrumentací. Mezi nejznámější skladby alba patří energická hymna „Running Free“, chytlavá „Phantom of the Opera“ s progresivními prvky a temná „Iron Maiden“ s ikonickým úvodním riffem. Album „Iron Maiden“ se stalo klíčovým milníkem v historii heavy metalu a dodnes slouží jako inspirace pro nespočet kapel. Jeho syrová energie a nekompromisní přístup k žánru z něj dělají nadčasovou klasiku.

Killers: Rychlost a Melodie

Iron Maiden, to je kapela, která se nikdy nebála rychlosti. Od samého začátku své kariéry v 70. letech minulého století servírovali fanouškům po celém světě nadupanou směs heavy metalu a hard rocku, kde nechybí strhující kytarová sóla a energický vokál Bruce Dickinsona. Number of the Beast, Run to the Hills nebo The Trooper, to jsou jen některé z mnoha skladeb, které dokazují, že Iron Maiden a rychlost jdou ruku v ruce. Ale pozor, Iron Maiden nejsou jen o rychlosti. Jejich hudba je protkána i melodickými pasážemi a epickými skladbami, které vás vtáhnou do svého světa plného bitev, mytologie a temných zákoutí lidské duše. Vzpomeňte si na Hallowed Be Thy Name, Fear of the Dark nebo Rime of the Ancient Mariner. To jsou skladby, které vás donutí se zastavit, zaposlouchat se a nechat se unášet na vlně emocí.

The Number of the Beast: Klasika s Dickinsonem

"The Number of the Beast" je třetí studiové album legendární heavymetalové kapely Iron Maiden, vydané v roce 1982. Tato deska se stala zlomem v kariéře kapely a katapultovala je mezi největší hvězdy heavy metalu. Album je známé svým temným a epickým zvukem, silnými melodiemi a samozřejmě nezaměnitelným vokálem Bruce Dickinsona, který se na tomto albu poprvé představil jako frontman Iron Maiden.

Mezi nejznámější skladby z alba patří titulní "The Number of the Beast", epická "Hallowed Be Thy Name" a chytlavá "Run to the Hills". Album "The Number of the Beast" je považováno za jeden z pilířů heavy metalu a dodnes inspiruje hudebníky po celém světě. Jeho vliv na hudební scénu je nepopiratelný a jeho odkaz přetrvává dodnes.

Piece of Mind: Progresivní prvky

Iron Maiden, to je víc než jen heavy metal. Je to kapela, která se nebojí experimentovat a posouvat hranice žánru. Od samého začátku své kariéry vkládali do své hudby progresivní prvky, ať už se jedná o komplexní struktury skladeb, netradiční rytmy nebo epické délky skladeb. Vzpomeňme na "Rime of the Ancient Mariner" z alba "Powerslave", která s délkou přes 13 minut bere posluchače na epickou cestu plnou změn tempa a atmosféry. Nebo "Seventh Son of a Seventh Son", konceptuální album inspirované fantasy literaturou, které je důkazem o ambicích kapely. A nesmíme zapomenout na instrumentální skladby jako "Transylvania" nebo "Losfer Words (Big 'Orra)", které dávají vyniknout technické zručnosti všech členů kapely. Iron Maiden zkrátka nejsou jen o riffech a sólech, ale i o propracovaných kompozicích a progresivním přístupu k hudbě. Díky tomu si získali miliony fanoušků po celém světě a stali se jednou z nejvlivnějších metalových kapel všech dob.

Powerslave: Egypt a Velkolepost

Album Powerslave z roku 1984 je považován za jeden z vrcholů tvorby Iron Maiden. V jeho srdci bije fascinující téma starověkého Egypta, které se prolíná jak hudbou, tak i texty. Album otevírá monumentální Aces High, epická hymna o leteckých bitvách druhé světové války. Následuje 2 Minutes to Midnight, skladba varující před hrozbou nukleární války. Losfer Words (Big 'Orra) je instrumentální kousek, který dává vyniknout kytarovému umu Adriana Smitha a Davea Murraye. Titulní Powerslave je monumentální skladbou s nezapomenutelným refrénem a epickým vyprávěním o faraonovi, který se odmítá smířit se smrtí. The Rime of the Ancient Mariner je založena na stejnojmenné básni Samuela Taylora Coleridge a s délkou přes 13 minut je nejdelší skladbou, jakou kdy Iron Maiden nahráli. Flash of the Blade je rychlá a energická skladba, která se stala koncertní stálicí. Back in the Village nás vrací do prostředí války, tentokrát však z pohledu vojáka v zajetí. Powerslave končí skladbou Rainmaker, která je plná mystiky a symboliky. Celkově je Powerslave albem, které perfektně snoubí epické vyprávění, hudební virtuozitu a silná témata.

Porovnání tří alb Iron Maiden
Vlastnost The Number of the Beast Powerslave Fear of the Dark
Rok vydání 1982 1984 1992
Délka 40:35 47:10 58:38
Počet skladeb 8 8 12

Somewhere in Time: Syntezátory a Experiment

V průběhu let se Iron Maiden nebáli experimentovat se zvukem, a to i přes kritiku některých ortodoxních fanoušků. Somewhere in Time z roku 1986 je toho skvělým příkladem. Album, které je často označováno za konceptuální cestu časem a prostorem, přineslo do hudby Iron Maiden syntezátory, které dodaly skladbám jako "Caught Somewhere in Time" a "Alexander the Great" epickou atmosféru.

Zatímco někteří fanoušci vnímali syntezátory jako zradu heavymetalových kořenů kapely, Somewhere in Time se stalo komerčním úspěchem a dokázalo, že Iron Maiden se nebojí posouvat hranice své hudby. Experimenty se syntezátory pokračovaly i na následujícím albu Seventh Son of a Seventh Son, které je považováno za vrcholné dílo progresivního metalu 80. let.

Seventh Son of a Seventh Son: Konceptuální Dílo

Album Seventh Son of a Seventh Son z roku 1988 je považován za vrcholné konceptuální dílo Iron Maiden. Album vypráví příběh sedmého syna sedmého syna, který se narodil s magickými schopnostmi. Každá skladba představuje kapitolu v jeho životě, od narození a předurčení (Moonchild) přes objevování vlastních sil (Seventh Son of a Seventh Son) až po konečný střet s temnotou (The Evil That Men Do).

Album se od předchozí tvorby kapely lišilo komplexnějším zvukem s výraznějšími klávesami a progresivnějšími skladbami. Díky epickým skladbám jako Infinite Dreams a chytlavým hymnám jako Can I Play with Madness se album stalo okamžitě populárním a upevnilo pozici Iron Maiden jako jedné z největších heavymetalových kapel všech dob.

No Prayer for the Dying: Přímější Zvuk

Album No Prayer for the Dying z roku 1990 znamenal pro Iron Maiden výraznou zvukovou změnu. Kapela se po experimentech s progresivnějším zvukem na albu Seventh Son of a Seventh Son rozhodla pro návrat k syrovějšímu a přímočařejšímu projevu. Tento krok byl částečně ovlivněn i tehdejší hudební scénou, které dominoval grunge a thrash metal.

Zvuk nahrávky je mnohem sušší a méně uhlazený než na předchozích albech. Kytarové riffy jsou jednodušší a přímočařejší, bicí zní syrově a vokály Bruce Dickinsona jsou agresivnější. Tato změna zvuku rozdělila fanoušky, někteří ji vítali jako vítaný návrat ke kořenům, jiní kritizovali ztrátu epické atmosféry předchozích alb.

Fear of the Dark: Titulní Skladba

„Fear of the Dark“ je nejen název ikonické skladby od Iron Maiden, ale také název jejich devátého studiového alba, které spatřilo světlo světa v roce 1992. Tato píseň se stala okamžitě hitem a zařadila se po bok legendárních pecek jako „The Number of the Beast“ nebo „Hallowed Be Thy Name“. „Fear of the Dark“ je známá svým chytlavým riffem, epickou atmosférou a samozřejmě temným textem, který se zabývá prvotním strachem z neznáma. Skladba se stala pevnou součástí koncertního setlistu Iron Maiden a fanoušci po celém světě si ji s kapelou nadšeně zpívají dodnes. Zajímavostí je, že píseň „Fear of the Dark“ byla inspirována knihou „The Devil Rides Out“ od Dennise Wheatleyho. Album „Fear of the Dark“ obsahuje i další skvělé skladby jako „Be Quick or Be Dead“, „Afraid of the Dark“ nebo „Wasting Love“, které dokazují, že Iron Maiden byli i na začátku 90. let v kreativní formě.

The X Factor: Blaze Bayley u Mikrofonu

Blaze Bayley, bývalý frontman Iron Maiden, je kapitola sama pro sebe. Jeho působení v kapele v letech 1994 až 1999 bylo kontroverzní, ale zároveň přineslo do diskografie kapely dva osobité zářezy: alba "The X Factor" a "Virtual XI". Blazeův hlas, syrový a drsnější než ten Dickinsonův, dodal skladbám jako "Man on the Edge", "Sign of the Cross" nebo "Futureal" temnější a naléhavější atmosféru. Ačkoliv se tyto desky nesetkaly s takovým ohlasem jako ty s Dickinsonem, mají své pevné místo v srdcích mnoha fanoušků. Skladby z éry Blaze Bayleyho se na koncertech Iron Maiden objevují spíše sporadicky, ale když už se tak stane, bývá to pro fanoušky nezapomenutelný zážitek.

Virtual XI: Pokračování s Bayleyem

Po odchodu Bruce Dickinsona v roce 1993 se Iron Maiden ocitli na křižovatce. S Blaze Bayleym, bývalým frontmanem kapely Wolfsbane, za mikrofonem se vydali do neprobádaných vod. Album „The X Factor“ z roku 1995 bylo temnější a experimentálnější, než na co byli fanoušci zvyklí, a i když se setkalo s rozporuplnými reakcemi, prokázalo odhodlání kapely posouvat hranice. „Virtual XI“ z roku 1998 pokračovalo v nastoleném směru. Album, které produkoval Steve Harris společně s Nigelem Greenem, nabídlo další dávku komplexních skladeb a Bayleyho charakteristického vokálu.

I když se „Virtual XI“ nesetkalo s takovým komerčním úspěchem jako alba s Dickinsonem, obsahuje několik pozoruhodných skladeb. „Futureal“ je hymnická pecka s chytlavým refrénem, zatímco „The Clansman“ s epickou atmosférou se stala koncertní stálicí. Album také obsahuje progresivnější prvky, například v desetiminutové skladbě „The Angel and the Gambler“. Ačkoliv album rozdělilo fanoušky, „Virtual XI“ je důkazem tvůrčí energie Iron Maiden a jejich ochoty experimentovat i po odchodu klíčového člena.

Seznam skladeb Iron Maiden? To je jako bible heavy metalu, od "Phantom of the Opera" po "Dance of Death", každá skladba je kapitola epické ságy.

Jaromír Dvořáček

Brave New World: Triumfální Návrat

Album Brave New World z roku 2000 znamenal pro Iron Maiden triumfální návrat. Po odchodu Bruce Dickinsona a nejistém období se kapela vrátila v plné síle s Brucem zpět u mikrofonu a s novým kytaristou Janickem Gersem. Album se stalo okamžitým hitem a fanoušci i kritici jej přijali s nadšením.

Brave New World je plný epických skladeb jako titulní "Brave New World", "The Wicker Man" nebo "Blood Brothers", které se okamžitě staly koncertními stálicemi. Album potvrdilo, že Iron Maiden jsou stále na vrcholu sil a že jejich hudba má stále co říct.

Mezi další známé skladby z alba patří "Out of the Silent Planet", "Ghost of the Navigator" nebo "Dream of Mirrors". Brave New World je považováno za jedno z nejlepších alb Iron Maiden a za důkaz, že i po tolika letech dokáží nahrát album plné energie a invence.

Dance of Death: Progresivní Směřování

Iron Maiden, britští bohové heavy metalu, si za svou kariéru prošli mnoha proměnami. Od raných punkových vlivů s Paulem Di'Annem u mikrofonu až po epické kompozice s Brucem Dickinsonem. Album "Dance of Death" z roku 2003 je často vnímáno jako začátek jejich "progresivní" fáze.

Na albu se nachází skladby jako "Paschendale" nebo "Dance of Death", které se vyznačují delší stopáží, komplexnějšími aranžemi a hlubšími texty. Kapela se nebojí experimentovat s tempem, dynamikou a náladou, což je patrné i na skladbách jako "Rainmaker" nebo "No More Lies". Iron Maiden se na "Dance of Death" pouští do odvážnějších vod, aniž by se zpronevěřili svému typickému zvuku.

"Dance of Death" není jen název alba, ale i stejnojmenná skladba, která se stala pevnou součástí koncertního repertoáru Iron Maiden. Její temná atmosféra a chytlavý refrén z ní dělají jednu z nejpůsobivějších skladeb alba. Ačkoliv se o "progresivním" označení Iron Maiden v souvislosti s albem "Dance of Death" vedou diskuze, nelze upřít, že se jedná o album, které posunulo hranice jejich tvorby a dokázalo, že i po více než dvaceti letech na scéně má kapela stále co říct.

A Matter of Life and Death: Temné a Intenzivní

Iron Maiden, britští bohové heavy metalu, se nikdy nebáli temných témat. Od samého začátku své kariéry se ve svých skladbách dotýkají války, smrti, šílenství a dalších existenciálních otázek. Album "A Matter of Life and Death" z roku 2006 není výjimkou. Toto album, inspirované válkou v Iráku a zkušenostmi vojáků v první linii, je syrové, intenzivní a emocionálně vypjaté. Skladby jako "For the Greater Good of God" a "The Legacy" se zabývají otázkami víry, obětování a ceny, kterou platíme za své ideály. "A Matter of Life and Death" není snadné album na poslech. Je to album, které vás donutí přemýšlet, zpochybňovat a konfrontovat se s vlastní smrtelností. Ale je to také album, které vám připomene sílu hudby a její schopnost spojovat nás v těžkých časech. V rámci turné "A Matter of Life and Death" Iron Maiden nešetřili svými fanoušky a na koncertech hráli celé album od začátku do konce.

Publikováno: 15. 11. 2024

Kategorie: společnost